Friday, December 31, 2021

Araştırma Makalesi

Öğretmenlerin Çokkültürlü Eğitime ve Mülteci Öğrencilere Yönelik Tutumları

Asil Ali Özdoğru, Fatma Nur Dolu, Aysenur Akan ve Sena Aldemir

Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin sosyodemografik özellikleri ve çokkültürlü eğitim tutumları ile mülteci öğrencilere karşı tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemiyle ulaşılan 134 öğretmen oluşturmaktadır. 55’i kadın ve 79’u erkek olan katılımcıların yaşları 23 ila 62 (Ort.=38,70; ss=7,97) arasında değişmektedir. Katılımcılara sosyodemografik sorularla birlikte Öğretmenlerin Çokkültürlü Eğitim Tutum Ölçeği (ÖÇTÖ) ve Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği (MÖTÖ) çevrimiçi olarak uygulanmıştır. Korelasyon analizi sonucunda ÖÇTÖ ve MÖTÖ toplam, MÖTÖ iletişim ve yeterlik alt boyut puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif bir ilişki saptanmıştır. Ölçek puanlarının cinsiyet, yurt dışına çıkma, çokkültürlü deneyime sahip olma, geçmişte mülteci öğrencilerle çalışmış olma, şimdi mülteci öğrencilerle çalışıyor olma ve mülteci öğrencilerle ilgili mesleki gelişim eğitimine katılma durumlarına göre anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Öğretmenlerin ÖÇTÖ puanlarının yaşlarıyla ve yaşamlarının çoğunu geçirdikleri yerleşim türüyle ilişkili olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin MÖTÖ puanlarının ise yaş, kıdem, yaşamlarının çoğunu geçirdikleri yerleşim türü ve görev yapılan eğitim kademesiyle ilişkili olduğu görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Mülteci öğrenciler, öğretmen tutumları, çokkültürlü eğitim

Atıf: Özdoğru, A. A., Dolu, F. N., Akan, A. ve Aldemir, S. (2021). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitime ve mülteci öğrencilere yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 111-122. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.2021.181


Teachers’ Attitudes Towards Multicultural Education and Refugee Students

Asil Ali Özdoğru, Fatma Nur Dolu, Aysenur Akan, and Sena Aldemir

The aim of this study is to examine the relationship between teachers' sociodemographic characteristics and their attitudes towards multicultural education and refugee students. Participants consisted of 134 teachers who were recruited through purposive sampling. Ages of the participants ranged from 23 to 62 (M=38,70; sd=7,97), of which 55 were female and 79 were male. Along with sociodemographic questions, Teacher Multicultural Attitude Survey (TMAS) and Refugee Student Attitude Scale (RSAS) were administered online. Correlation analysis revealed a statistically significant correlation between TMAS and RSAS total scores. There was a statistically significant positive correlation between TMAS total scores and RSAS communication subscale scores and RSAS competency subscale scores. The scale scores did not differ significantly for the variables of gender, going abroad, having a multicultural experience, having refugee students in the past, having refugee students currently and participating in any professional education related to refugee students. The teachers’ TMAS scores were found to differ significantly according to their ages and the type of settlement where they have spent most of their lives. It was found that teachers’ RSAS scores correlated with their age, professional experience, settlement type, and school levels they work.

Keywords: Refugee students, teacher attitudes, multicultural education

Citation: Özdoğru, A. A., Dolu, F. N., Akan, A., & Aldemir, S. (2021). Teachers’ attitudes towards multicultural education and refugee students [Abstract]. Dicle University Journal of Ziya Gökalp Faculty of Education, 40, 111-122. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.2021.181

No comments:

Post a Comment